Life is a journey

Life is a journey

fredag 22. november 2013

Burberry og Gant eller H&M og Lindex til barna??

Billig eller dyr butikk tror du? ;)
De fleste har vel fått med seg diskusjonen som svirrer på nett om dagen, om hvorvidt man skal kjøpe dyre merkeklær eller billige kjedeklær til barna. 
Det vil nok være uenigheter om denne saken i lang tid, men til de som ikke har gjort seg opp en mening kan det være du gjør det nå. 

Det startet med denne artikkelen på VG, der et ungt par på 26 år forteller at de gjerne kjøper dyre merkeklær til barna sine på henholdsvis 4 år og 11 mnd'er (!). De begrunner det med at De ikke ønsker at barna skal se helt gale ut for det gjør man vist hvis man går i klær fra billigkjedene, som bare har klær med symboler fra barne-tv og biler. Men hva om det er det barna ønsker å gå med da?
Videre hevder de at barna vil se ut som utstillingsdukker dersom de går med billigklær.. Da tror jeg dessverre det finnes utrolig mange levende utstillingsdukker, uten å kommentere det noe nærmere..

Jeg skal ikke legge skjul på at jeg er imot Gant og andre dyre merkeklær til barn, men det henger selvsagt sammen med livsstilen man har ellers, økonomi og hva man vektlegger ellers i livet. Dersom man tjener nok til livets opphold og føler man har råd, er det selvsagt opp til hver enkelt person hva man ønsker å bruke pengene på MEN... Jeg blir svært glad når Linnie Meister av alle mennesker uttaler at foreldre som kler opp barna med merkeklær ikke gjør det for barnas del, men fordi hun tror de har et desperat behov for å vise noe! Jeg må si meg ganske enig, og stiller meg samtidig spørsmålene..
Tror man at barna merker forskjell på om man har på en jakke fra Burberry kontra H&M?
For barn flest er en jakke en jakke, samme hva slags merkelapp som er inni. Jeg nekter å tro at barn i 3-4 års alderen vet forskjell på Gant, Burberry og et Lindex merke! Så hvem er det da som drar fordel av at barna sprader rundt i en Stella McCartney kjole? Det er vel som Linnie sier; foreldrene?! Det er vel de som ønsker at andre foreldrene skal kommentere kjolen eller jakka barna har på seg, og dermed gi seg selv en status? Men har folk så mindreverdskompleks at de trenger en bekreftelse fra omverdenen gjennom barna sine? tydeligvis...



Burberry til et par tusen kroner? 
Det jeg også lurer på er hvordan foreldre kan bruke så mye penger på klær til barna når de veit at de kommer til å vokse ut av alt de eier i løpet av et halvt års tid. Planlegger man barn nummer to og kan arve klær fra storebror eller søster får man ihvertfall dratt en fordel av det, men jeg tror faktisk ikke foreldre som kjøper dyre merkeklær til ett barn bruker disse opp igjen. Men hva gjør dem med alt når barna har vokst ut? Selger de det? Legger de det i en eske og lagrer de mange tusen kronene på loftet? Eller gir dem det til Freetex?

Diskusjonen om bruk av mange tusen kroner på Canada Goose jakker til 17-18 åringer er også en av de heteste diskujonene på nettforumer og i sosiale medier om dagen, og jeg er i og for seg litt enig i at det er bortkasta penger, men så lenge de sparer og kjøper det selv er det opp til den som velger å bruke pengene. Det jeg derimot ikke skjønner er hvordan man kan bruke 5000 kroner på en Parajumpersjakke til en 6-åring (!!!) ? Det MÅ da gå an å få en like god og varm jakke fra Bergans eller Helly Hansen, til halve prisen? Å kjøpe en dyr jakke i en alder av 18 år er noe helt annet, for i den alderen er man så godt som ferdig utvokst og kan ha glede av jakken i mange år fremover!
Og hva tenker man på når man drar og kjøper en lue til 1399 kroner til ungen? Til og med ikke jeg har råd til å kjøpe en så dyr lue til meg selv som ikke har noen andre å tenke på økonomisk enn meg selv! Og om jeg så gjør det så er det fordi jeg har lyst på en spesiell lue, ikke ha en hverdagslue jeg er ute og baser og leker med hver dag.

Så hva har skjedd med samfunnet? Er folk blitt mer opptatt av materielle forhold enn immaterielle ting? Jeg vet at flertallet ikke kjøper dyre merkeklær, og enda godt er det, for jeg tror faktisk forbrukerøkonom Silje Sandmæl har et poeng når hun sier at dyre klesvaner går ut over barnas økonomi i fremtiden, og gjerne oppstår når barna blir eldre og vil opprettholde foreldrenes forbruk på personlige ting. 
Man har kanskje råd til en dyr genser i ny og ne mens man har ett barn, men hva skjer når man får nummer to og tre? Hva skjer når alle 3 er i alderen 13-18 år og alle skal ha parajumpers-jakke til 11 000, slik dem jo fikk da de var små?  

H&M gutt
Ralp Lauren gutt

Folk kan si hva dem vil, men jeg er ganske sikker på at man blir formet som person i barndommen, og at de vanene man tilegner seg i ungdomsårene dras med inn i voksenlivet. Jeg har vokst opp i et hjem som aldri har kjøpt verken dyre klær eller sko, men ligget på et middelsnivå hele veien. Det har vært fokus på kvalitet, noe vi har vi fått fra de "billige" kjedene, og vi har klart oss helt fint! Dette har trolig ført til at jeg i dag heller velger å kjøpe meg 2-3 gensere på en "billig"butikk som Gina Tricot, Vero Moda eller Bik Bok fremfor å kjøpe èn dyr på Malene Birger. Det er godt mulig den dyre genseren vil holde lenger, men jeg vil også gå dritt lei av den ENE genseren over tid, så hvorfor ikke kjøpe tre ulike jeg kan bytte på med? :)

Man kommer aldri til å bli enig i denne diskusjonen, og det er lett å si man vil gjøre noe nå før man får barn. En annen ting er hvordan samfunnet er den dagen barna blir så store og det blir aktuelt å ta opp diskusjonen. Hvis alle i klassen bruker dyre klær er det kanskje ikke så lett å putte på ungen sin en billiggenser?
Jeg tror det til syvende og sist handler om hvilket press man som foreldre er villige til å stå i mot, og hvor fort man "faller for presset" fra omverdenen.

Bruk sunn fornuft!  La barn være barn. Det er min mening!






Les de relevante artiklene for dette innlegget her: 
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10145179
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10137241
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10137232
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10145098
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10137225


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar